Nå blir parkering for frivillige i oppdrag på Hovseter enklere!

Parkeringsbøter er aldri hyggelig, men når du får de fordi du er snill og skal hjelpe noen andre, da er det ekstra surt. Her kan du lese om hvordan en dårlig dag ble en gladsak! Artikkelen er hentet fra Akersposten!

I veien for deg?

Noen ganger er det helt nødvendig å komme nær brukeren med bil for å kunne yte den service som er nødvendig. Av den grunn må de frivillige av og til og i kortere tidsrom bryte parkeringsbestemmelsene. Derfor legger de en stor lapp i vinduet med teksten: Står jeg i veien for deg? Jeg er ute på oppdrag for frivillighetssentralen og skal følge en som ikke har så lett får å gå. Jeg håper dere vil være litt tålmodig med oss. Jeg kommer straks tilbake. Jeg kan nås på telefon (...). Ha en strålende dag!

Trist

For noen dager siden var frivillig Per Martin Solvang på oppdrag på Hovseter. Han fant en plass i nærheten av den rullestolbrukeren som skulle ha assistanse. På den store plassen ved siden av Rema 1000 er det skiltet med stansforbud. Solvang valgte likevel å sette fra seg bilen på området, på et sted hvor han mente den ikke ville være til sjenanse for noen. Som vanlig la han på plass i vinduet lappen med info og sitt eget telefonnummer.

- I flere sammenhenger er det nødvendig for oss å parkere på steder i nærheten av brukeren, hvor det i utgangspunktet ikke er tillatt. Vi vurderer naturligvis forholdene før vi setter fra oss bilen. Det har for mitt vedkommende ikke medført problemer før, sier Solvang.

Stor var skuffelsen da han kom tilbake til bilen etter endt oppdrag.

– Da lå det en gul lapp på vinduet med en bot på 600 kroner. Det synes jeg er trist med bakgrunn i at vi jobber frivillig med dette og at for eksempel kommunen med Bymiljøetaten tar hensyn til at vi er på oppdrag når vi står på plasser med parkeringsforbud. Her sto jeg ikke i veien for noen i den tiden jeg bisto brukeren, og han som ila boten kunne vel ha ringt og sagt fra om det var et problem, sier Solvang.

Helt nødvendig

Han har klaget på boten og forklart omstendighetene rundt hvorfor han hadde parkert på stedet, men fikk umiddelbart avslag fra P-service som har oppdraget i dette området.

P-service viser i sitt svar til skiltingen i området og at det kun er anledning til å foreta nødvendig trafikal stans som fører ikke selv har herredømme over. Vi kan ikke se at du befant deg i en nødrettslignende situasjon, slik at stansen har vært nødvendig av den grunn, skriver P-service blant annet.

Siden har daglig leder ved Vestre Aker Frivilligsentral, Espen Watne Andresen, sendt e-post til P-service, hvor han blant annet understreker problematikken og viktigheten av å komme nær bevegelseshemmede brukere med behov for assistanse.

– Mange steder er de frivillige helt nødt til å komme nær stedet hvor de som skal ha assistanse bor. Det er snakk om mennesker som har bruk for en hjelpende hånd for å komme til bil og videre til for eksempel lege eller andre tjenester. Mange ganger er det vanskelig å finne parkering som muliggjør denne hjelpen og da skjer det at man av og til må bryte parkeringsbestemmelser. Vi opplever at kommunens parkeringsvakter forstår problemet når de ser den tydelige informasjonen om at det er en frivillig fra Frivilligsentralen som yter assistanse. De bøtelegger ikke. Vi synes det er trist hvis ikke de private selskapene har den samme forståelsen av dette problemet, sier Watne Andresen til Akersposten.

God grunn

Akersposten ringer daglig leder i P-service, Haavard Lehre, for en kommentar og spør om det ikke kunne brukes skjønn i denne saken og om de eventuelt kunne trekke boten.

– Det er jo en grunn til at vi illegger bot når noen parkerer på all stans forbudt. Vi håndhever dette på vegne av borettslaget som har engasjert oss. Det er eventuelt styret i borettslaget som kan ettergi boten, sier Lehre.

- Friviiligsentralen peker på at kommunens parkeringsvakter har forståelse for at de frivillige i gitte situasjoner må parkere i strid med skiltingen.

– Det gjør selvfølgelig vi også ved parkeringsforbud, men her er det snakk om all stans forbudt. Da må man regne med at det er en god grunn for at det er skiltet på denne måten, sier Lehre.

Løsningen

Akersposten tar kontakt med styreleder i Setra borettslag, Hanne Cecilie Lunde, som er imøtekommende. Hun kan fortelle at de strenge bestemmelsene kommer på bakgrunn av tidligere plagsom bilkjøring og parkering på gangveier i området.

– Vi ønsker naturligvis ikke at det skal ramme Frivilligsentralen. Vi skal gi beskjed til parkeringsselskapet at frivillige fra Frivilligsentralen ikke skal bøtlegges, sier Lunde.

– Hva med boten som allerede er gitt?

– Det skal vi få ordnet opp i, sier Lunde.

En glad daglig leder av Frivilligsentralen, Espen Watne Andresen, ringer Akersposten noe senere.

– Jeg fikk en hyggelig beskjed fra styreleder i Setra borettslag. I tillegg til at boten blir strøket, så har vi nå fått etablert et samarbeid med borettslaget, slik at dette ikke blir et problem i fremtiden. Takk til Akersposten for hjelpen! sier Watne Andresen.

Her er artikkelen i Akserposten.

Les også: «Vi er så glad i dere og takknemlige for dere!»

2018 © Vestre Aker frivillighetssentral